پاندمی ویروس جدید و ناشناخته کووید- ۱۹ در سراسر دنیا گریبان صنعت خودرو را نیز گرفت و سهام بسیاری از شرکتهای خودروساز از ابتدای ۲۰۲۰ تاکنون با افت مواجه شد. در این میان اما غولهای خودروسازی داخلی شرایط متفاوتی را تجربه کردند و بیتوجه به اوضاع و احوال جهانی، با رشد پرشتابی همراه شدند. تا جایی که ارزش بازار سهام شرکت ایرانخودرو با سبقت از شرکت فرانسوی رنو، در میان ۱۵ خودروساز بزرگ جهان جا گرفت. در عین حال سایپا هم با جای گرفتن در رتبه هجدهم در جمع ۲۰ شرکت بزرگ جهان ایستاد.
فلج کرونایی خودروسازان جهان
ویروس کرونا، چرخ صنعت خودروی جهان را پنچر کرد؛ حتی در برههای از زمان کارخانهها در سراسر جهان به جز چین و کرهجنوبی تعطیل شدند. در این میان میزان تولید و فروش خودرو در کل دنیا با افت بیسابقهای از زمان بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ به اینسو روبهرو شد و حتی تولید و فروش برخی خودروسازان به صفر رسید، تا جایی که نشریه اکونومیست به صراحت درباره آن نوشت: «ممکن است که تا پایان سال، هیچ پولی برای خودروسازان باقی نماند». بر اساس گزارش بیزینساینسایدر، آخرین باری که صنعت خودروی آمریکا چنین وضعیتی را تجربه کرد، در زمان جنگ جهانی دوم بود.
در این میان اما برخی خودروسازان همچون تسلا پس از وقفه یکی دو ماهه ناشی از شوک کرونا، جانی تازه گرفتند. از این رو شرکت تسلاموتور موفق شده با وجود کرونا و پیامدهای غیرقابل انکار آن بر تقاضای جهانی، برای چهارمین فصل متوالی سودآوری مثبت خود را حفظ کند. ماه گذشته تسلا با پشت سر گذاشتن تویوتا به بزرگترین خودروساز در جهان از نظر ارزش بازار تبدیل شد. در نتیجه صعودهای پی در پی سهام شرکت تسلا، ثروت ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل این خودروساز آمریکایی به ۱/ ۵۹ میلیارد دلار رسید تا او با پشت سر گذاشتن وارن بافت به هفتمین فرد ثروتمند در جهان تبدیل شود. ارزش سهام تسلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ رشد ۲۵۸ درصدی را تجربه کرده است. دو شرکت آئودی و فراری نیز در سال جاری میلادی با رشد قیمت سهام به ترتیب به میزان ۸/ ۹۴ و ۵/ ۶ درصدی همراه شدند اما دیگر خودروسازان مورد بررسی همگی با ریزش سهام خود مواجه شدند. در این میان بیشترین زیان به میزان ۴۷ درصد از آن شرکت رنوی فرانسه شد. این شرکت زیان ده نیز بوده و ارزش بازار آن بر اساس آخرین محاسبات روز گذشته به ۷ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار سقوط کرده است.
در چین نیز که بهعنوان بزرگترین خودروساز جهان به حساب میآید (بیش از ۲۴ میلیون واحد تولید وسایل نقلیه موتوری در سراسر کشور خود دارد)، از اولین هفتههای شیوع ویروس کرونا، زمانیکه این ویروس هنوز در چین بود و به مرحله همهگیری جهانی نرسیده بود، صنعت خودرو یکی از اولین بخشهایی بود که کارشناسان نگران آسیب جدی آن بودند. ضمن آنکه چین یک عرضهکننده عمده قطعات خودرو به تمام جهان است. با این حال آمار دقیقی از وضع سهام شرکتهای بزرگ خودروساز چینی همچون چری در دست نیست و امکان بررسی آمار سهام این شرکتها وجود نداشت.
;